DR, TrygFonden, Centralbibliotekerne og andre aktører er gået sammen om en kampagne, der skal få børn til at læse mere. Vores indsats Læsehunde, som hjælper børn med læsevanskeligheder, har været inspirationskilde til dele af kampagnen.

Der er mange negative tendenser i undersøgelser af børns læseevner. Danske børn læser mindre, og deres læseevner er ringere end tidligere. Faktisk viser den internationale læseundersøgelse PIRLS fra 2021, at danske børn – sammen med de norske – sætter international bundrekord, når det kommer til læselyst.

Læsning er en vigtig disciplin at mestre, fordi ens læseevner er et vigtigt fundament for at lære, at kommunikere og for at kunne deltage i vores samfund som en oplyst borger. Ergo vil man altid have gavn af gode læsefærdigheder.

Men læsning er ikke blot vigtigt for det faglige. Litteraturen kan nemlig inspirere sine læsere. Fortællinger giver indblik i andres følelser og udfordringer. Spændende karakterer giver læseren mulighed for at spejle sig i andre. Og historier kan få fantasien til at sprudle og stimulere kreative tanker.

Desuden er læsning positivt for børns udvikling. Forskning fra University of Cambridge peger eksempelvis på, at lystlæsning har positive effekter på hjernens udvikling samt har en positiv effekt på kognitive funktioner og ens mentale helbred senere i livet.

Det er altså godt, når vores børn læser – og det skal vi have flere til.

Læsestunderne er gode og trygge oplevelser for både børn, hunde og ejere, som giver børnene et løft i både læseglæde og læseevner.
Mikkel Hyldebrandt Jensen, chef for Programudvikling
Ny kampagne skal øge børns læseglæde

Det er derfor DR, TrygFonden, Centralbibliotekerne og andre aktører er gået sammen om kampagnen ”Alle ord tæller”, der skal  øge læseglæden blandt danske børn.

Netop det har vi selv arbejdet på i flere år, og vores indsats Læsehunde har inspireret til dele af kampagnen.

”Flere af vores indsatser arbejder med børns læring og trivsel. En af dem er Læsehunde, som målrettet arbejder på at skabe læseglæde hos børn med læsevanskeligheder og manglende lyst til at læse. Derfor er vi naturligvis glade og stolte over, at Læsehunde har kunnet bidrage som inspirationskilde til noget af kampagnen, og vi bakker helt op om dens budskab,” siger Mikkel Hyldebrandt Jensen, der er chef for Programudvikling i Fonden for Socialt Ansvar.

Se blandt andet DR Ramasjang-serien ”HundeBanden”, hvor et barn læser højt for en af seriens hunde på et bibliotek, og Centralbibliotekerne, der opfordrer til at læse højt for kæledyr.

Læsehunde: En indsats, der virker

I mere end ti år har Læsehunde skabt skønne læsestunder for børn med læsevanskeligheder og manglende læselyst.

Læsehunde-indsatsen er en 1:1-indsats, hvor et barn mødes med et læseteam bestående af en hund og dens ejer i et læseforløb, der varer op til seks uger. Her læser barnet højt for hunden, som hverken retter eller dømmer, hvilket skaber en tryg og motiverende læseoplevelse.

“Vores erfaringer viser, at vores fantastiske frivillige læseteams gør en stor forskel for børnene i læseforløb. Læsestunderne er gode og trygge oplevelser for både børn, hunde og ejere, som giver børnene et løft i både læseglæde og læseevner,” fortæller Mikkel Hyldebrandt Jensen.

Læsehunde blev i 2022 optaget i Fonden for Ansvar, og efterfølgende er indsatsen skaleret, så Læsehunde i 2023 hjalp flere end 1.000 børn fra 68 kommuner.

“Interessen fra biblioteker, kommuner og forældre er stor, og vi gør vores bedste for at imødekomme den. Derfor arbejder vi på at rejse flere midler til indsatsen, så vi kan bringe læseglæde til endnu flere børn,” afslutter Mikkel Hyldebrandt Jensen.